تزریق ژل یا فیلر

این مواد پر کننده سال های نسبتا طولانی است که جهت کاهش چین چروک های صورت بکار گرفته می شوند، از مهم ترین آنها هیالورونیک اسید می باشد که به طور طبیعی یکی از اجزا سازنده لایه های میانی پوست است. این گروه مواد پرکننده با نام های تجاری متفاوت و در کشورهای مختلف ساخته می شوند. مشهورترین آنها رستیلن ، ژوویدرم و تئوسیال است.

موارد کاربرد این مواد:

کاهش چین و چروک ، پر یا کم کردن عمق فرورفتگی ها ، بزرگ کردن لب و گونه ها و اصلاح غیرقرینگی های صورت که توسط سرنگ های مخصوص با یا بدون بی حسی تزریق می گردند.

بیشرین کاربرد را در خطوط اطراف دهان(خط خنده) ،خطوطی که از گوشه لب به پایین کشیده شده اند (خط غم)، خطوط گونه ها (خط اشک) و تحلیل رفتن چربی زیر چشم دارند.

تزریق این مواد در بزرگ کردن لب ها و گونه ها و فرم دادن به زوایای فک و صورت کاربرد دارند ، این مواد فلج کننده عضلانی نبوده و نمی تواند از انقباض عضلات مثل اخم کردن یا حرکات دور دهان جلوگیری نمایند.

مدت اثربخشی این نوع تزریق ها ۱۲_۶ ماه است و این زمان ها کم تر یا بیش تر هم ممکن است اتفاق بیفتد. با توجه به این که این مواد جنس متفاوتی داشته و طولانی اثر هستند ولی قادر نیستند که کاملا چین ها و فرورفتگی ها را ا بین ببرند و کاهش مقداری از خطوط را می توان انتظار داشت. جهت بزرگ کردن لب ها و گونه ها نیز باید مدنظر داشت که به خاطر فضاهای آناتومیک به خصوص درمورد لب نمی توان الگوی لب را دقیقا طبق خواسته فرد ، خارج از عرف و استانداردهای موجود اجرا نمود.

گاهی تزریق اثربخشی کافی ایجاد نکرده و ممکن است به تزریق مجدد نیاز باشد که حداقل یک هفته و حداکثر سه هفته پس از تزریق اول امکان ترمیم وجود دارد و پس از گذشت این زمان دیگر ترمیم محسوب نمی شود.

عوارض جانبی بصورت کبودی ، تغییر رنگ یا برآمدگی مختصر در محل تزریق که مرتفع می گردد، عدم تقارن دو طرفه که مقادیر کم و محدود آن ممکن است نیاز به اصلاح و تزریق مجدد را دارد.

خوشبختانه برای افزودن و کاهش یا از بین بردن فیلر راهکار وجود دارد، تزریق آنزیم حل کننده (هیالورونیداز) می تواند در موارد ناخواسته کاربرد داشته باشد. در صورتی که فرد قبلا تزریق فیلر انجام داده باشد و نوع آن را نمیداند و پزشک هم متوجه نوع آن نشود تزریق مجدد انجام نمیشود زیرا امکان واکنش حساسیتی وجود دارد.

اصولا فیلر های غیر استاندارد بیش از یک سال و گاهی دائمی باقی می مانند و از علائم آن برجستگی های سفت زیر پوست است.