چگونه منافذ باز را به حداقل برسانیم

چگونه منافذ باز را به حداقل برسانیم

منافذ باز برای بسیاری مشکل ساز است، زیرا قابل رویت هستند و ظاهری ناخوشایند نشان می‌دهند. افراد اغلب از وجود منافذ باز روی پوست خود به خصوص در ناحیه پیشانی، گونه‌ها و بینی بیزارند زیرا این منافذ بیشتر به چشم می‌آیند. در این مطلب به بررسی موضوع “چگونه منافذ باز را به حداقل برسانیم” می‌پردازیم.

چگونه منافذ باز را به حداقل برسانیم

منافذ باز اغلب در نتیجه برخی از مسائل مربوط به پوست ایجاد می‌شوند که به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و نوجوانی رخ می‌دهد. این باعث می‌شود پوست ملتهب و خشن به نظر برسد. افرادی که پوست بسیار چرب دارند، بیشتر در معرض منافذ باز بزرگ هستند. منافذ باز از نظر اندازه متفاوت هستند و در مراحل اولیه نامرئی به نظر می‌رسند و ممکن است به دلیل افزایش سن یا سایر مشکلات پوستی بزرگ شوند.

منافذ اغلب به دلیل آکنه التهابی بزرگ می‌شوند. منافذ باز پر از خاک، روغن، باکتری و سلول‌های مرده پوست می‌شوند و این ناخالصی‌ها وقتی اکسید می‌شوند (در معرض اکسیژن قرار می‌گیرند) منجر به تشکیل جوش‌های سرسیاه، سرسفید و آکنه یا جوش می‌شوند.

علل باز شدن منافذ پوست

عوامل داخلی و خارجی متعددی عامل بروز منافذ باز روی پوست هستند که به شرح زیر است:

• تولید بیش از حد سبوم
• افزایش حجم فولیکول‌های مو
• وراثت و ژنتیک
• پیری و قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش
• بی‌نظمی‌های هورمونی
• کمبود مواد مغذی و مشکلات جدی پوستی

تشخیص منافذ باز

منافذ باز یا بزرگ شده را می‌توان با ارزیابی بصری پوست، به ویژه صورت، تشخیص داد. جدیت منافذ باز را می‌توان با اندازه منافذ، تراکم منافذ، محل منافذ و ناحیه پوست تحت تأثیر منافذ تعیین کرد.

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش بروز منافذ باز

1. برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ باید از یک پاک کننده ملایم و غیر کومدون زا استفاده شود.
2. با استفاده از کرم ضد آفتاب، از پوست در برابر آسیب‌های خورشید یا قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش محافظت کنید.
3. صورت را با استفاده از مرطوب کننده‌ها (حتی برای پوست‌های چرب) و محصولات تقویت کننده کلاژن مانند رتینول تغذیه کنید.
4. از مصرف داروهای خانگی خودداری کنید زیرا می‌توانند خطر ابتلا به آلرژی را افزایش دهند.

افراد باید همیشه از محصولات پوستی که توسط متخصص پوست توصیه می‌شود استفاده کنند. افرادی که پوست مستعد آکنه دارند باید از محصولات و لوازم آرایش غیر کومدون زا استفاده کنند تا از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری کنند.

روش‌های درمانی برای کاهش منافذ باز بزرگ شده

  1. یک برنامه موضعی مانند نیکوتین آمید موضعی، ویتامین C یا AHAs می‌تواند برای درمان منافذ باز استفاده شود.
  2. داروهای خوراکی مانند آنتی آندروژن‌ها، رتینوئیدهای خوراکی و با توجه به علت (با تجویز متخصص پوست) قابل استفاده است.
  3. روش‌های پوستی: در شرایطی که منافذ بسیار باز می‌باشند روش‌هایی شامل لایه‌برداری شیمیایی، میکرونیدینگ، لیزر است که به کاهش موثر ظاهر منافذ باز کمک می‌کند.

آ. Resurfx-Fractional Non-Ablative Skin Resurfacing: لیزرها با افزایش تولید کلاژن و الاستین در پوست عمل می‌کنند. این روش برای درمان منافذ باز که به دلیل روند پیری و افتادگی پوست ظاهر شده‌اند موثر است. لیزر بافت پوست را بهبود می‌بخشد، استحکام را افزایش می‌دهد و همچنین لایه بالایی پوست را احیا می‌کند.

ب. لایه برداری شیمیایی: این روش به حذف بالاترین لایه مرده پوست از طریق مواد شیمیایی مانند اسید تری کلرواستیک و اسید سالیسیلیک کمک می‌کند. لایه برداری شیمیایی باعث لایه برداری سلول‌های مرده و کاهش تولید اضافی سبوم می‌شود. بنابراین، لایه برداری شیمیایی با کنترل اندازه منافذ و تولید چربی اضافی در کاهش بروز منافذ باز موثر است.

ج میکرونیدلینگ: این یک روش پیشرفته برای درمان منافذ باز است زیرا شامل سوراخ کردن پوست با میکرونیدلینگ‌های پزشکی است. این کار با سفت‌تر کردن پوست از طریق تولید کلاژن بیشتر و مکانیسم بهبود زخم، به کاهش اندازه منافذ کمک می‌کند.

کلینیک لیزر و پوست نیکان می‌تواند با کوچک کردن منافذ بزرگ و کمتر به چشم آمدن آنها و بهترین درمان‌های پوستی به فرد کمک کند تا جذاب‌تر به نظر برسد.

مشاورین ما در مرکز پوست و زیبایی نیکان آماده‌ی پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند. برای نوبت دهی یا مشاوره با شماره های ۰۲۱۲۲۹۵۲۰۰۱ یا ۰۲۱۲۲۹۵۲۰۰۶ تماس بگیرید.